ضرورت ارائه گزارش اروپایی‌ها در خصوص وضعیت کودکان مهاجر

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس در نامه‌ای خطاب به مقامات اروپایی خواستار ارائه گزارشی کامل در خصوص آخرین وضعیت جسمی، روحی و روانی کودکان مهاجر شد.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه ای خطاب به وزیر کشور اسپانیا و رئیس دوره ای شورای وزیران-دادگستری و امور داخلی، معاون کمیسیون اروپا در امور ارزش ها و شفافیت و کمیسیونر امور داخلی اتحادیه اروپا خواستار ارائه گزارشی کامل در خصوص آخرین وضعیت جسمی، روحی و روانی کودکان مهاجری که از والدین خود در برخی کشورهای اروپایی جدا شده­‌اند، شد.

متن کامل نامه رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی را در ادامه بخوانید:

آقای فرناندو گرانده مارلاسکا، وزیر کشور اسپانیا و رئیس دوره ای شورای وزیران-دادگستری و امور داخلی

خانم ورا یوروا، معاون کمیسیون اروپا در امور ارزش ها و شفافیت

خانم ایلوا یوهانسون، کمیسیونر امور داخلی اتحادیه اروپا

عالیجناب؛

بر اساس گزارش سال‌ ۱۹۸۷ کمیسیونWCED  سازمان ملل متحد که بر اهمیت سه جنبه‌ اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در پایداری یک توسعه تاکید می‌ورزد و عدالت اجتماعی را شالوده­ی توسعه پایدار معرفی می‌نماید، حقوق شهروندی و پذیرش مهاجرین به عنوان یک شهروند که در حمایت دولت بوده و با نقش داشتن در هیأت حاکمه به دولت مشروعیت می‌بخشد از ارکان اصلی و مولفه­ مهم عدالت اجتماعی است که نباید از آن غفلت نمود.

متاسفانه اخیرا شاهد گزارش‌های متعددی مبنی بر جدا نمودن کودکان مهاجر از خانواده‌هایشان به بهانه­‌های مختلف که بعضا نشأت گرفته از آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌های ملی و مذهبی و درونی کودکان یا والدینشان است، از سوی برخی کشورهای اروپایی از طریق مداخله و تجسس در وضعیت کودکان هستیم. افزایش شمار این گزارش­ ها نگرانی، ناخرسندی و تشویش افکار عمومی در خصوص رفتار دیکتاتور مآبانه­‌ی این دولت‌ها و تضییع حقوق شهروندی و تبعیض میان مهاجرین و سایر شهروندان را در پی داشته است.

در کشورهایی که داعیه مدافع و صیانت از حقوق کودکان را با خود به یدک می­کشند، کودکان به دلیل سیاست­ های ضدمهاجرتی و تمایل این دولت ها به تنبیه والدین با آسیب جدی رو به رو هستند. در این میان، جداسازی کودکان مهاجر از والدین‌شان با هدف هدایت و آموزش در راستای انطباق آنها با زندگی بر اساس قوانین کشور مقصد، بسیار زیان­بخش و مخرب است و در بلند مدت پیامدهای جسمی، روحی و روانی جبران ناپذیری را برای این کودکان به دنبال خواهد داشت؛ و علاوه بر این، اقدامی در جهت نقض فاحش و آشکار حقوق بشر به شمار می‌­آید.

جناب رئیس؛ در این رابطه، این نکته حائز اهمیت است که دولت‌های مهاجر پذیر از ملاک‌هایی تبعیت کنند که منصفانه بوده و فقط منافع و مطامع خودخواهانه‌­ی کشورهای میزبان را در نظر نگیرد تا دستمایه‌­ای برای دولت‌های دیکتاتور مآب و خودکامه نباشد و تفاوت‌های میان میزبان و مهاجر منجر به گسترش تبعیض‌­ها و نابرابری­‌های اجتماعی نگردد.

در این راستا، کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی‌ جمهوری اسلامی ایران از آن مقام تقاضا دارد که گزارشی کامل در خصوص آخرین وضعیت جسمی، روحی و روانی کودکان مهاجری که از والدین خود جدا شده­‌اند، ‌منتشر نمایند تا نسبت به رفع این نگرانی­‌ها و اقناع افکار عمومی ملت ایران و سایر کشورها اقدام موثر صورت پذیرد.

زهره الهیان

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 1542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha