رقابتی و فراگیری؛ دو ویژگی انتخابات تراز انقلاب

یکی از مولفه‌های موثر در رسیدن به انتخابات تراز جمهوری اسلامی، فراهم آوردن بستری برای حضور همه استعدادها و گرایش‌هایی است که به قانون اساسی و آرمان‌های ملت اعتقاد دارند.

سرویس رصد و تحلیل شانا - یکی از شاخص‌های انتخابات شایسته نظام اسلامی، رقابتی بودن انتخابات است. رقابتی بودن بدین معنا که با تکثر و تعدد نامزدهایی انتخاباتی حق انتخابات و گزینش برای رای دهندگان وجود داشته باشد. این مساله خود یکی از عوامل موثر در جدی شدن انتخابات و پرشور خواهد بود که موجب افزایش اشتیاق شرکت کنندگان در انتخابات خواهد شد.

توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مساله اهمیت رقابتی بودن را می‌توان در این بخش از پیام معظم‌له که بعد از انتخابات ریاست جمهوری هفتم صادر فرموده‌اند به خوبی مشاهده نمود: «از سایر نامزدهای محترم ریاست جمهوری که با آمادگی و حضور خود در میدان این آزمایش الهی، بزرگترین کمک را به ایجاد رقابت انتخاباتی و انگیزه بخشیدن به مردم کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. بی‌شک بدون حضور افکار و سلیقه‌ها و منش‌های متنوع در صحنه‌ی نامزدی ریاست جمهوری، این موج عظیم حضور ملی پدیدار نمی‌گشت و این افتخار برای ملت ایران به ثبت نمی‌رسید.» (۳/۳/۷۶)

رهبری یکی از شروط باشکوه برگزار شدن انتخابات را وجود تکثر و رقابتی بودن انتخابات می‌دانند و با همین باور است که ایشان درخواست دارند: «آن کسانی که نظام، اسلام، قانون اساسی و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآمیز.» (۱۸/۱۰/۸۲)

البته تاکید ایشان بر رقابت سالم و مثبت است! «رقابت سالم این است که همه خوب بازی کنند، همه خوب حرکت کنند.«(۳۰/۱۰/۹۴) لذا معظم‌له در قبل از انتخابات مجلس هشتم خطاب به اعضای هیات دولت فرمودند: «بعضی خیال می‌کنند انتخابات، زمزمه‏های انتخابات، فضای انتخاباتی، مایه‏ی اختلاف است؛ نه، می‌تواند مایه‏ی اتحاد باشد؛ می‌تواند تشجیع کننده‏ی به سرعت عمل و پیشرفت باشد؛ با رقابت مثبت. هر گروهی سعی کنند برای خدمتگزاری به این ملت، سهم متناسب با خودشان را که لایق خودشان می‌دانند، به دست بیاورند؛ هیچ اشکالی ندارد. این رقابت مثبت به جامعه نشاط می‌بخشد، ما را زنده‏دل می‌کند، روح جوانی را بر جامعه‏ی ما حاکم می‌کند.»(۲۱/۷/۸۶)

"هدف" از این رقابت است که می‌تواند مثبت و منفی بودن آن را مشخص کند، چرا که مبتنی بر تاکیدات معظم‌له «در اسلام برای قبضه کردن قدرت، رقابتی وجود ندارد. این را از آن جهت می‌گویم که عده‌ای تنها برای کسب قدرت سیاسی تلاش می‌کنند و به رقابت مشغولند. بنابراین رقابت صحیح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت‌رسانی به مردم است.»(۱/۱/۸۲)

انتخابات فراگیر

یکی دیگر از مولفه‌های موثر در رسیدن به انتخابات تراز جمهوری اسلامی، فراهم آوردن بستری برای حضور همه استعدادها و گرایش‌هایی است که به قانون اساسی و آرمان‌های ملت اعتقاد داشته و برای اداره کشور برنامه دارند. به واقع انتخابات شایسته و حقیقی به صرف تعدد نامزدهاحاصل نخواهد شد، بلکه لازمه این تعدد تکثر و تنوع افراد و سلیقه‌ها و گرایش‌ها خواهد بودکه امکان انتخاب‌های مختلف را برای مردم فراهم خواهد آورد.

دغدغه‌ بکارگیری همه نیروها در مدیریت کشور و فراهم آوردن حضور آنها در رقابت انتخاباتی و به نوعی برگزاری انتخاباتی فراگیر با حضور همه گرایش‌های سیاسی به رسمیت شناخته شده در قانون را می‌توان در این توصیه حکیم فرزانه انقلاب اسلامی به اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات چهارمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی مشاهده نمود. معظم‌له در آن دیدار فرمودند: «هرچه افراد از جهات و جناح‌های مختلف بیشتر در انتخابات شرکت کنند، این برای نظام بهتر است؛ برای شورای نگهبان هم بهتر است. ما باید کاری کنیم که این امکان و وسیله برای ورود اشخاصِ بیشتر فراهم بشود. نباید طوری باشد که یک جریان، ولو در یک شهر خاص، احساس بکند که در این انتخابات وارد نیست؛ باید طوری باشد که در همه جا همه احساس کنند که می‌توانند آن فرد مورد نظر خودشان را واقعاً آزادانه انتخاب بکنند؛ یعنی شورای نگهبان و حرکتی که در این مقطع انجام می‌دهد، باید مظهر و آینه‌ی اعتماد عمومی باشد.» (۴/۱۲/۷۰)

رهبر معظم انقلاب در نگاهی فراتر به وجود تکثر سیاسی در چارچوب نظام اسلامی قائل هستند. به نحویی که در دیدار جمعی از فضلای حوزه علمیه قم، در تابستان سال ۱۳۸۸ و در ایامی که کشور درگیر فتنه انتخابات ریاست جمهوری دهم بود، اذعان داشتند: «من یک وقتی اینجا به خود آقای خاتمی - همان وقت که ایشان وزیر بود و آمد پیش من- گفتم ببین آقای خاتمی! اگر امروز یک جریان چپ در کشور وجود نداشت من لازم می‌دانستم یک جریان چپ به وجود بیاورم تا برآیند این دو حرکت - [یعنی] حرکتی که آقای هاشمی و او شروع کرده- یک برآیند معتدل باشد.»(۳۰/۴/۸۸)

البته این تکثر و تنوع باید دارای چارچوبی باشد که همانطورکه پیش از این اشاره گردید، از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی "اعتقاد به نظام اسلامی، اسلام، قانون اساسی و حضرت امام(ره)" شروط لازم برای آن است. به واقع این دایره فراگیری تنها جریان‌ها و گروه‌های سیاسی را در بر می‌گیرد که در نظر و عمل پایبندی خود را به انقلاب اسلامی و قانون اساسی و منافع ملی ثابت کرده باشند که در قانون اساسی وظیفه تشخیص آن برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است. جریان‌های سیاسی که مرزهای خود و غیرخود را در نوردیده و برای ضربه زدن به نظام اسلامی اردوگاه واحدی را با ضدانقلاب تشکیل داده‌اند و کسانی که برای پیشبرد اهداف خود از تحصن و خانه‌نشینی و ... برای فشار بر نظام اسلامی بهره برده‌اند، باید برای بازگشت به دایره فراخ نیروهای خودی در مقابل رفتار سیاسی‌شان به ملت و نظام اسلامی پاسخگو باشند.

کد خبر 1727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha