چرا رژیم صهیونیستی بازنده ورود زمینی به غزه است؟

اگرچه رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده ممکن است حتی بر شدت حملات خود بیفزاید، اما رویای اشغال غزه محقق نخواهد شد.

سرویس رصد و تحلیل شانا - رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه در طول حیات منحوس و جعلی خود همانند برهه کنونی در تنگنا قرار نگرفته بود. وضعیت این رژیم در مناطق اشغالی فلسطین بیش از گذشته ناپایدار  شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که حداقل ۱۰۰ هزار نیرو را پشت مرز غزه مستقر کرده و تجهیزات و تانک‌های نظامی، در پشت مرز غزه آرایش نظامی گرفته‌اند. رژیم با این آرایش نظامی در مرز غزه از همان روز اول حمله هوایی و موشکی ، همواره تلاش می کند تهدید به حمله زمینی خود به غزه را تهدیدی معتبر جلوه دهد.

روزنامه صهیونیستی  هاآرتص نیز قبل از سفر نتانیاهو و دیدار با مقامات صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو در تماس تلفنی با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که تصمیم به ورود زمینی به غزه را دارد که برخی معتقدند بایدن مقامات این رژیم را از این اقدام پرهیز داده است.

از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی دست به تحرکاتی پشت مرز غزه زده و نیروهای احتیاط بسیاری را فراخوانده است. بر اساس گزارش منابع عبری حداقل۳۰۰ هزار نظامی به خدمت احتیاط فراخوانده شدند که بیشترین تعداد فراخوانی نیرو در تاریخ اسرائیل است. از سوی دیگر «یواو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جنگ علیه غزه حداقل چند هفته به طول خواهد انجامید.

در شرایط فعلی ، به نظر نمی‌رسد که صهیونیست‌ها به راحتی قادر به ورود زمینی به درون نوار غزه را داشته باشند. در ارتباط با ورود زمینی ارتش رژیم صهیونیستی برخی موانع جدی وجود دارد که این موانع را می‌توان چنین برشمرد:

۱-    وجود اسرای صهیونیست در غزه

بی‌تردید مهم‌ترین مانع ورود رژیم صهیونیستی وضعیت اسرای این رژیم است که اکنون در اختیار نیروهای مقاومت فلسطین قرار دارد. منابع صهیونیستی تعداد اسرای اسرائیلی در دست حماس را تا ۱۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند و در مقابل نیروهای مقاومت فلسطینی تعداد اسرا را بسیار بیشتر می‌دانند. براساس گزارش منابع عبری‌زبان حداقل ۷۵۰ اسرائیلی در جریان حمله برق‌آسای عملیات طوفان الاقصی ناپدید شده‌اند و احتمال این که بخشی از این مفقودشدگان در میان اسرا در اختیار نیروهای فلسطینی باشند، بسیار زیاد است. ورود زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه می‌تواند به قیمت جان اسرای صهیونیست منجر شود و هزینه چندبرابری را روی دست اشغالگران به جا گذارد. از این رو، تعداد بسیار زیاد اسرا و فشار خانواده‌های آنان برای حفظ سلامتی و جان اسرا یکی از موانع ورود زمینی صهیونیست‌ها به باریکه غزه است.

۲-    بافت جمعیتی پیچیده غزه

نوار غزه با جمعیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری خود یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جهان است. در این باریکه جغرافیایی ساختمان‌های چند طبقه و کوچه‌ها و خیابان‌های تو در تو بسیار زیاد است. در این وضعیت متراکم، جنگ شهری برای صهیونیست‌ها بسیار دشوار خواهد بود و از نظر جغرافیایی امکان پیشروی زمینی چندان میسر نیست، چون کمین چریک‌ها و نیروهای تک‌تیرانداز در ساختمان‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در شهرهای نوار غزه شود.

۳-    فشار بین‌المللی وافکار عمومی جهان

اشغال باریکه غزه هم‌چنین با واکنش منفی و احتمالی متحدان اروپایی رژیم جعلی منجر خواهد شد. بیشتر کشورهای اروپایی، شهرک‌سازی صهیونیست ها در کرانه باختری را به عنوان اشغالگری می‌دانند و با توجه به قطعنامه سازمان ملل، باریکه غزه را متعلق به فلسطینی‌ها دانسته و مخالف اشغال این منطقه از سوی صهیونیست‌ها هستند. از این رو اروپا با تل آویو در جهت اشغال غزه همراهی زیادی ندارد.

۴-    احتمال واکنش منفی جهان عرب به ویژه کشورهای حوزه مقاومت

در جهان عرب همدلی و همراهی زیادی از سوی شهروندان با عملیات نیروهای حماس در مناطق اشغالی جنوب وجود دارد و شهروندان عربی حتی انتظار دارند که عملیات مقاومت فلسطین تا آزادی قدس ادامه یابد. همدلی شهروندان عرب با مقاومت فلسطین باعث شده تا دولت‌های عربی نیز واکنش محتاطانه‌ای به تحولات فلسطین داشته باشند و حتی کشورهایی مانند بحرین و امارات که روابط خود را با تل آویو عادی‌سازی کرده‌اند، اما عملیات نیروهای فلسطینی در جنوب اسرائیل را محکوم کردند. از سوی دیگر ورود صهیونیست‌ها به نوار غزه می‌تواند با محکومیت دولت‌های عربی نزدیک به تل آویو هم منجر شود و در عمل روند عادی‌سازی روابط تل آویو با دولت‌های عربی را مختل سازد.

۵-    هراس از واکنش محور مقاومت

یکی از مشکلات اصلی صهیونیست ها برای شروع عملیات زمینی به سطح واکنش گروه‌های مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان برمی‌گردد. در شرایط کنونی حزب‌الله لبنان در جبهه شمالی عملیات‌های پراکنده‌ای علیه اسرائیل انجام داده است و بیشتر این عملیات هشدارهایی برای ممانعت از عملیات زمینی است. رژیم غاصب، نیز هنوز خاطره شکست در سال ۲۰۰۶ در جنگ ۳۳ روزه در برابر حزب‌الله را مقابل خود می‌بیند. در صورت شروع عملیات زمینی، حزب‌الله لبنان می‌تواند با ورود به این جنگ تمامی معادلات را تغییر دهد. ایران نیز تهدید کرده است که صبر مقاومت حدی دارد.

با توجه به ۵ عامل مطرح شده، ارتش رژیم صهیونیستی مسیر بسیار دشواری برای ورود زمینی به نوار غزه دارد و حتی تهاجم زمینی به نوار غزه می‌تواند به همراهی بیشتر جهانی با نیروهای مقاومت فلسطین نیز منجر شود. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی متحمل سنگین‌ترین شکست تاریخ ۷۵ ساله خود شد، شکستی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «غیرقابل ترمیم» است. رژیم صهیونیستی سعی دارد غزه به‌خصوص بخش شمالی آن‌را اشغال کند، اما نه صحنه داخلی رژیم و نه توان و قدرت نظامی گروه‌های مقاومت و نه غیرت و استقامت مردم غزه، امکان اشغال غزه را فراهم نمی‌کند.

در جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه ۲۱۵۸ شهروند فلسطینی شهید و بیش از ۱۱ هزار نفر نیز زخمی شدند، زیرساخت‌های غزه تخریب و شرایط زندگی برای مردم غزه سخت‌تر شد، اما مقاومت آنها و اثبات این موضوع که از سرزمین و آرمان‌های خود تا پای جان دفاع می‌کنند، سبب شد صهیونیست‌ها خواهان برقراری آتش‌بس باشند و البته به این نتیجه برسند که هیچ‌گاه در جنگ‌ها پیروز نخواهند شد. اکنون نیز اگرچه رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده ممکن است حتی بر شدت حملات خود بیفزاید، اما رویای اشغال غزه محقق نخواهد شد و جنگ زمینی نیز باتلاقی برای رژیم صهیونیستی خواهد بود. لذا با افزایش تلاش‌های میانجی‌گرایانه و هم‌چنین ترس رژیم صهیونیستی از فعال شدن دیگر جبهه‌ها و گروه‌های مقاومت، امکان آتش‌بس وجود دارد.

کد خبر 1728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha