در اولین جلسه از سلسله نشست‌های دانشجویی "طلوع" چه گذشت؟

اولین جلسه از سلسله نشست‌های دانشجویی طلوع با موضوع وضعیت خدمت سربازی و اقدامات مجلس برای سربازان برگزار شد.

سرویس اخبار شانا - عصر روز دوشنبه، اولین سلسله نشست دانشجویی طلوع با حضور سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به همت کمیته دانشجویی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شد.

دهنوی در ابتدای جلسه به انگیزه ورود به بحث اصلاح قانون سربازی پرداخت و گفت: قبل از ورود به مجلس، طبق بررسی های به عمل آمده حدود ۳ میلیون مشمول غایب، ۵۰۰ هزار نفر سرباز و ۴ میلیون نفر در آستانه سربازی بودند که این افراد به اتفاق خانواده ها و وابستگان  حدود ۵۰ درصد جامعه را تشکیل داده اند. از این رو مساله سربازی طیف گسترده ای از مردم را شامل میشد و اصلاح آن ضروری بود.

همچنین وی با اشاره به عدم بهره مندی مشمولین غایب از خدمات اجتماعی تاکید کرد: حدود ۳ میلیون نفر مشمول غایب در کشور حضور داشتند که علی رغم اینکه از خدمات اجتماعی مثل وام ازدواج و اشتغال... محروم بودند، اما خدمت سربازی را نگذراندند که این اتفاق پیامد خوبی را برای جامعه نداشت.

افزایش ۱۴ برابری حقوق سربازی از سال ۹۹ تا امروز

نماینده مردم تهران در خصوص رویکرد های اصلاح سربازی گفت: اولین رویکرد، تعطیلی کلی سربازی بود که موافق نبودیم و دستگاه متولی هم نمی پذیرفت. رویکرد بعدی اصلاح تدریجی بود که در پیش گرفته شد. به عنوان نمونه میانگین حقوق سرباز در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۵۰ هزار تومان در ماه بود که این آمار تاکنون حدود ۴ میلیون تومان، یعنی چیزی حدود ۱۲ الی ۱۴ برابر شده است. این اصلاح حقوق موجب شد در سال ۱۳۹۹ طبق آمار ستاد کل برای اولین بار شیب اعزام به سربازی مثبت شود و حداقل ۱۰ درصد جذب سرباز داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در گام دوم اصلاحی و در راستای سیاست های کلی نظام مبنی بر حمایت از ازدواج و فرزندآوری با تصویب یک طرح دو فوریتی بانک مرکزی و سایر دستگاه ها را مکلف کردیم که به مشمولین غایب هم وام ازدواج پرداخت نمایند.

کاهش مدت و جایگزینی خدمت

دهنوی تصریح کرد: اصلاح بعدی که در امسال در قانون برنامه آمده است، کاهش مدت سربازی به میانگین ۱۲ ماه بود. مورد دیگر طرح جایگزینی خدمت است. طبق آمار حدود ۳۰ درصد سربازان قابل جایگزینی با نیروی متخصص در قالب خرید خدمات هستند. به عنوان مثال اقداماتی مثل نظافت، باغبانی، نگهبانی، انتظامات و... در نیروهای مسلح، مانند سایر دستگاه های اجرایی قابل جایگزینی با نیروهای متخصص در قالب خرید خدمات می باشد. ستاد کل نیز در صورت تامین بودجه با این طرح موافق است. البته این موضوع برای سربازانی است که کار آن ها قابل جایگزینی است و شامل سربازان مشغول در سازمان رزم نمی شود.

بررسی طرح سربازی ناپیوسته

سید محسن دهنوی در ادامه اقدامات برای اصلاح قانون سربازی گفت: مورد دیگری که اینجا برای اولین بار مطرح میکنم، طرح سربازی ناپیوسته است. این طرح به این معنی است که سربازانی که در یگان های عملیاتی خدمت نمیکنند، سربازی خود را به صورت ناپیوسته اما منظم طی کنند. به عنوان مثال ۲ سال خدمت سربازی را در طول ۵ سال بگذرانند. همچنین سربازان عملیاتی مدت بیشتری را آموزش ببینند و مدت خدمت خود را به صورت پیوسته اما با حقوق کامل سپری کنند و در انتها در اولویت جذب و استخدام قرار گیرند.

الگوی مناسب برای اصلاح

دهنوی سیری که مجلس برای اصلاح قانون سربازی طی کرده است را می توان برای اصلاح سایر امور و مشکلات در کشور الگو قرار داد. در پایان جلسه نیز دانشجویان حاضر در جلسه نسبت به دغدغه های خود نسبت به موضوع سربازی با آقای دهنوی گفتگو کردند.

کد خبر 1828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصری IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    با سلام و خسته نباشید سربازی شش ماه یا کمتر باید فنون نظامی باشد و بقیه مدت نهایت شش ماه دیگر جوان حرفه ای را به طور تخصصی فرا گیرد تا بعد از سربازی بیکار و نا امید و درمانده نباشد ضمنا بعد از سربازی نیز دولت با دادن وامهای بلند مدت برای کسب و کار این عزیزان را یاری نماید به شرط تشکیل زندگی مشترک.