‌نشست دانشجویی بررسی عملکرد مجلس در حوزه سیاست خارجی

سومین جلسه سلسله نشست‌های دانشجویی طلوع با حضور ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سرویس اخبار شانا - نشست پرسش و پاسخ در عصر روز یکشنبه پنجم آذر ماه، با حضور ابوالفضل عمویی نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، به همت کمیته دانشجویی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شد.

 ابوالفضل عمویی در پاسخ به سؤالی پیرامون نقش کمیسون سیاست خارجی مجلس یازدهم در مواجه با دستگاه دیپلماسی کشور در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم گفت: در این دوره سعی شد کمیسیون امنیت ملی رویکرد فعالانه ای به مباحث سیاست خارجی داشته باشد و به همین سبب تعداد جلسات کمیسیون در این دوره نسبت به ادوار مجلس بی‌سابقه بوده است.

نکته کلیدی در حوزه سیاست خارجی این است که مجلس یازدهم به لحاظ رویکردی با دولت سیزدهم هماهنگ تر است اما این منافات با چشم پوشی از شأن نظارتی مجلس شورای اسلامی نبوده کما اینکه در حوزه مذاکرات هسته‌ای مجلس در جریان ریز مذاکرات قرار دارد و نقطه نظارت مجلس نیز به تیم مذاکره کننده انتقال داده می شود.

معان سابق پارلمانی مجلس وقتی زمزمه دخالت مجلس در مسئله مذاکرات هسته‌ای مطرح شد گفت این در شأن شورای عالی امنیت ملی است و مجلس باید از دخالت در این حوزه اجتناب کند.

 عمویی با ابراز اینکه  تصویب اقدام راهبردی در مجلس برای مذاکرات هسته ای را  دولت سابق سنگ اندازی مجلس در راستای احیای برجام می دانست افزود: اما گذشت زمان بر آنها نیز ثابت کرد این مصوبه سند راهبردی و نقشه راه بسیار مناسبی برای ادامه مسیر صنعت هسته‌ای و مذاکرات  شد و هم صنعت هسته ای و هم مذاکرات را از سردرگمی نجات داد و به آنها چارچوب زمانمند داد.

برخی مطرح می کنند که اگر برجام چیز بدی بود چرا به دنبال احیای آن هستید که در پاسخ بایستی گفت برجام تعهدی بوده است که ما همه هزینه‌هایش را پرداخت کردیم اما طرف مقابل تعهدات خود را  انجام نداده بنابراین احیای برجام به معنای وادار کردن طرف مقابل به انجام تعهداتش است اینکه ما با هزینه گزاف کالایی را بخریم و هزینه گزاف آن را پرداخت کنیم سپس به  بهانه گران بودنش از آن منصرف شویم عاقلانه نیست.

 وی با اشاره به اقدامات تاریخی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی افزود: برخی از اقدامات دولت سیزدهم رؤیاهای چندین ساله دولت‌های سابق بوده که به منصه ظهور رسیده است.

مثلا بریکس که متشکل از کشورهای مهمی هستند که آینده اقتصاد جهانی از آن هاست پیامی بسیار روشن برای اقتصاد کشور دارد چرا که آنها در کشور ایران ظرفیتهای بسیار مهمی دیده اند که رای به عضویت ایران در پیمان مشترک خود داده اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بخش دیگر سیاست درست دولت را توازن بخشی و اولویت دادن به همساینگان و نگاه به قدرت های نوظهور دانست و افزود: رابطه با ترکمنستان، تاجیکستان و سایر کشورهای حوزه آسیای میانه بعد از چند دهه، ارتباط با کشور عربستان پس از 7 سال و ارتقای ارتباط با قدرت هان نوظهور اقتصاد جهانی از دیگر اقدامات موثر دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی بوده است.

کد خبر 2227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha